Programma + DataHighlightsPraktischInbegrepenFoto's

Data, locaties en tijdstippen van de activiteiten:

Let op: Indien fysiek bijeenkomsten niet mogelijk blijken wegens Corona-beleid, vinden deze online plaats. Lees hier de ervaringen van deelnemers die inmiddels enthousiast zijn over de kwaliteit en mogelijkheden van de online-sessies.

NB: Ben je op één van de hier volgende data verhinderd, dan wordt hiervoor een oplossing gezocht en kun je nog steeds deelnemen.

eerste week september: startassessment. Aan de hand van je ingezonden portfolio stellen we samen je leerdoelen vast (per mail).

zaterdag 12 september: eerste bijeenkomst (ochtend) + eerste werksessie in het veld (middag) 10.00 – 17.00 uur.
Locatie: Bos en heide, omgeving Hilversum

tussentijds online feedback (via afgeschermde Facebookgroep)

vrijdag 2 oktober: voortgangsbespreking (ochtend) + tweede werksessie in het veld (middag) 10.00 – 17.00 uur.
Locatie: Ouwehands Dierenpark Rhenen

tussentijds online feedback (via afgeschermde Facebookgroep)

zaterdag 31 oktober: Bespreekmiddag + exposé over beeldtaal (Hilversum) 12.30 – 17.00 uur.

Tussentijds werk je aan een speciale opdracht ter voorbereiding op je project

vrijdag 13 november: voortgangsbespreking (ochtend) + derde werksessie in het veld (middag) 10.00 – 17.00 uur.
Locatie: Amsterdam Hortus Botanicus

tussentijds online feedback (via afgeschermde Facebookgroep)

vrijdag 04 december: Bespreekmiddag (Hilversum) 12.30 – 17.00 uur.

tussentijds online feedback (via afgeschermde Facebookgroep)

zaterdag 19 december: Afsluiting, maken magazine (Hilversum) 10.00 – 18.00 uur.

De gedetailleerde uitwerking van het programma inclusief de locaties ontvang je steeds ruim voor aanvang per mail. Alle werksessies vinden plaats vanaf goede horecagelegenheden en we nuttigen de lunches in het veld. Toegang tot dierenpark en Hortus zijn niet inbegrepen.

 

  • Je leert beter kijken, creatiever denken en raker fotograferen!
  • Je leert samen (met elkaar en van elkaar) in een kleine groep
  • Je maakt samen een eigen magazine

 

Wanneer is het iets voor jou?

– Je bent (redelijk) vaardig op een wat meer geavanceerde camera.
– Je beschikt over een macro-, groothoek- en telelens.
– Je hebt de ambitie om in creatief opzicht verder te komen.
– Je bent bereid om (desgewenst onder pseudoniem) een Facebookaccount aan te maken.
– Je hebt (of wenst) een open mind, wat fantasie en voorstellingsvermogen.
– Je kan bespreeksessies van ruim 2 uur (met pauzes) met de groep goed aan.
– Je accepteert dat één van de sessies plaatsvindt in een dierentuin.

Wat houdt het in?

Je ontwikkelt via oefeningen en werksessies in het veld een nieuw, eigen referentiekader voor je fotografie. Dat is namelijk wat je nodig hebt om los te komen van je voorbeelden en een eigen weg in te kunnen slaan. Dit referentiekader zal zich geleidelijk vormen gedurende de loop van het project. Het gaat om het zelf ontdekken, herkennen, formuleren, ontwikkelen en dat kost tijd. Daar horen pieken en dalen overigens bij. Het is goed om je dat vooraf te realiseren. Mijn taak als mentor is om het hele traject te structureren, de voortgang te waarborgen en de kwaliteit van jouw leerproces te bewaken.

Hoe bereid je je voor?

Zodra er voldoende deelnemers zijn om het traject te laten doorgaan, ontvang je per mail een uitgebreide toelichting van hoe je je kan voorbereiden en hoe je jouw intake-portfolio kan samenstellen. Ongeveer een week voor aanvang van het traject vindt aan de hand van het intakeportfolio een start-assessment plaats. Op basis van het door jou ingezonden portfolio stellen we (per mail) samen jouw leerdoelen vast.

Wat leer je tijdens de bijeenkomsten?

Daarna starten de bijeenkomsten. De eerste twee sessies staan in het teken van verwondering, observeren, oriënteren en kritischer kijken. Dat doen we door buiten heel bewust om ons heen te kijken. Je leert verhalen en onderwerpen zien in subtiele details die je voorheen waarschijnlijk niet eens zou hebben opgemerkt. Je leert hoe je daar fotografisch een eigen draai aan kan geven. En je oefent met het reflecteren op zowel foto’s als op de achterliggende creatieve processen.

Het tweede deel van het traject gaat om idee-ontwikkeling. Dat ligt namelijk aan de basis van je eigen project. Hoe kies je een onderwerp of thema? Hoe begin je? Hoe kom je tot verdieping? Wanneer is het goed?

Het derde en laatste deel van het traject richt zich op het uitwerken en presenteren van je eigen project in de vorm van een bijdrage aan het gezamenlijke magazine. Deze bijdrage kun je beschouwen als een selectie van je meest treffende foto’s, waarbij je de aandacht speciaal gaat richten op de onderlinge samenhang. Het is zeer uitdagend om hieraan te werken. Omdat het eindresultaat niet van tevoren vast staat, maar gaandeweg vorm krijgt, zal dit zeker verrassend en grensverleggend zijn.

Tijdens de afsluitende bijeenkomst vormen we samen het redactieteam van het magazine dat we gaan uitbrengen. Je krijgt inzicht in de afwegingen en vaardigheden die belangrijk zijn bij het presenteren van je werk.

Bij de prijs inbegrepen zijn:
– lunches op de bespreekdagen in Hilversum
– externe opmaak- en drukwerkbegeleiding

Niet inbegrepen zijn:
– vervoer naar en (indien van toepassing) toegang tot de locaties
– koffie-thee, lunch in de veld-accommodaties
– kosten voor aanbevolen literatuur (2 boeken)
– aanvullende individuele coaching (uurtarief op aanvraag beschikbaar)