Het accent van deze reis ligt op kunstzinnige landschaps- en macro-fotografie. We blijven steeds lang genoeg op een plek om geconcentreerd te kunnen fotograferen. Het gaat erom dat je je fantasie laat prikkelen en dat vertaalt naar foto’s met zeggingskracht. Het zal je verrassen op hoeveel manieren dat kan.
Je dringt door in een nog nauwelijks ontdekt stukje Spanje uit de Middeleeuwen, gekenmerkt door schilderachtige dorpjes met veel krotten, kloosters, kasteelruïnes en ‘ouderwetse’ kleinschalige landschappen met een verrassende diversiteit. Terwijl je in de verte de blik tot rust komt op weerbarstige, vaak spectaculaire rotsformaties, losjes bezaaid met vooral steeneik, jeneverbes en talloze korstmossen. En altijd cirkelen wel ergens vale gieren boven je hoofd, soms afgewisseld met rode wouwen. Je waant je eeuwen terug in de tijd.
Dag 1
Heenreis, aankomst Madrid, we rijden met de minibus in ongeveer 2,5 uur naar ons dorp. Dit ligt ten zuidoosten van de stad Burgos. We nemen intrek in een sfeervol kleinschalig hotel op een steenworp afstand van de kabbelende rivier die het dorp omarmt. We verkennen de autovrije, nauwe stegen en Anton Pieck-achtige vakwerkhuizen. Het is een prachtig plaatsje waar de tijd heeft stilgestaan.
Accenten: het dorp en de rivier, inclusief spiegelingen op het water.
Creatieve techniek: avond en nachtfotografie.
Dag 2
Vandaag starten we met een wandeling rondom het dorp en een verkenning van de rivieroever. ‘s Middags bezoeken we het gebied ten noorden van ons dorp. Dit is een onbegroeide glooiende vlakte waar we op zoek gaan naar interessante lijnen in het landschap. We checken ook een plek waar (onregelmatig) gieren worden gevoederd. En we kijken of we een rugstreeppad kunnen vinden. Wist je dat Spanje hét bolwerk is van deze soort?
Accenten: stromend water, lijnenspel, macro.
Creatieve techniek: bewegend water (evt. met behulp van grijsfilter).
Dag 3
Vandaag bezoeken we een verborgen, open vallei, waar de kleuren van de bodem binnen korte afstanden afwisselen van geel tot rood, zelfs kalk-witte formaties komen er voor. Het landschap bestaat uit rotsachtige heuvels, bezaaid met losjes verspreide boompjes van steeneik en jeneverbes. Maar het meest fotogeniek zijn misschien wel de populieren die de rivier begeleiden. Ze zijn in deze tijd van het jaar intens geel, wat dramatisch afsteekt tegen de (soms donkere) wolkenlucht. Ook is het uitdagend om grafisch aandoende foto’s te maken van hun ritmisch opgestelde vaalgrijze stammen. Wanneer je de camera beweegt, zijn verrassende opnamen mogelijk.
Temidden van deze vallei ligt overigens de plek waar de slotscène is opgenomen van de legendarische western The Good, The Bad and The Ugly. Wellicht ken je het nog, dat finale duel op het kerkhof met een nog jonge Clint Eastwood. Op een steenworp afstand bevindt zich een Benedictijner monnikenklooster. Over Middeleeuwen gesproken…
Als afsluiting bezoeken we een extreem smalle rotskloof waar water doorheen stroomt. Hier is het zoeken naar sterke perspectieven. Vooral bij regen zijn spectaculaire opnamen mogelijk door het tegenlicht in een gordijn van vallende druppels.
Accenten: populieren, herfstkleuren, filmlocatie en rotskloof.
Creatieve techniek: beweging met de camera.
Dag 4
Vandaag staat de ochtend in het teken van een opdracht met als leerdoel het maken van een reportage. De opdracht wordt vervuld gedurende een dagdeel op één locatie in de nabije omgeving. De verdere uitwerking van deze opdracht wordt nog nader bepaald. Op deze dag houden we ook onze eerste beamerbespreking.
Accenten: opdracht / reportage + het bespreken van onze foto’s.
Dag 5
De locatie van vandaag is de oevers van een eeuwenoud wasmeer, gelegen in een pastoraal landschap. Met een beetje geluk treffen we hier boomkikker en Iberische groene kikker. Na de picknick gaan we verder de vallei in, waar we ons laten verrassen door fraaie prairies met paarden en runderen. Nog verder gaat de begroeiing over in een dicht bos van oude, met korstmossen begroeide, eiken. Het is heel merkwaardig om te zien hoe deze het licht zodanig verstrooien dat het soms lastig is om de afzonderlijke boomstammen te onderscheiden. De uitdaging is om dit abstract aandoende geheel zo sterk mogelijk in beeld te brengen.
Accenten: wasmeer, prairie met vee en hefstbos met oude eiken.
Creatieve techniek (indien de omstandigheden dit toelaten): panning (camera meetrekken met bewegend dier)
Dag 6
Eén van de parels in dit gebied is de fraaie, smalle riviervallei tussen twee schilderachtige gehuchtjes. Er is een weelderige oevervegetatie en er zijn fraaie doorkijkjes met stokoude walnotenbomen. De flanken van de vallei bestaan uit fraai gewelfde rotsen met richels en holtes. De climax is een grotendeels verlaten en vervallen dorpje met stallen, een kerkje en woningen van adoben. Zeer karakteristiek zijn de zongebleekte, verweerde houten raamluiken en poorten. Als fotograaf kun je je hier verliezen in de combinaties van verweerde materialen: adobe, hout, dakpannen, zink, afgebladderde verf, lagen pleisterwerk en plaatselijk overwoekerd.
Accenten: verweerde details, stromende beek, fraai landschap, oude walnotenbomen.
Dag 7
Deze dag houden we nog even open om flexibel te kunnen inspelen op de omstandigheden en waarneemkansen. We houden in ieder geval deze dag onze tweede beeldbespreking aan de hand van de beamer.
Dag 8
Terugreis naar Nederland
Heen- en terugreis
We vliegen vanuit Nederland op Madrid. Het definitieve vluchtschema ontvang je samen met je ticket ca. 2 maanden voor vertrek.
Vervoer
Gedurende de hele reis verplaatsen we ons ter plekke met een minibusje, bestuurd door de reisbegeleider.
Accommodatie en verzorging
We verblijven in een sfeervol klein dorpshotel. Alle kamers hebben een eigen douche en toilet. De reis is op basis van halfpension. Voor de lunch doen we inkopen in de plaatselijke supermarkt, zodat we altijd kunnen picknicken in het veld.
Reisleiding / begeleiding
Bart Siebelink is bioloog, co-auteur van het Handboek Natuurfotografie en docent in het kunstvakonderwijs. Hij weet op een prettige manier zijn kennis helder en duidelijk over te brengen. Hij is sterk in het analyseren van composities en weet een prettig gespreksklimaat te creëren bij de nabespreking van de foto’s. Buiten kan hij je goed helpen met het vinden van (macro-) onderwerpen en is expert in Europese reptielen en amfibieën. Niet onbelangrijk: Bart is een talenwonder en spreekt vloeiend Spaans.
(Hand)bagage mee op reis
In het vliegtuig is de (cabine)bagage beperking meestal rond de 20 kilo per persoon. Je foto uitrusting (uitgezonderd statief, deze als cabine bagage inchecken!) neem je mee als handbagage, deze mag doorgaans maximaal 10 kg wegen. Behalve je rugzak wordt een kleine (schouder) tas met je laptop meestal wel geaccepteerd, maar het is beter je laptop in je fotorugzak op te bergen (als daar ruimte voor is).
Op de website van de luchtvaartmaatschappij kun je t.z.t. de maximale afmetingen en het maximale gewicht van je handbagage nagaan. Extra gewicht kun je aan je hals (camera) of op je lichaam meedragen, door middel van bijv. een fotovest met stevige zakken.
De ruimte voor bagage in het minibusje is beperkt. We verzoeken je daarom de hoeveelheid bagage, inclusief je foto uitrusting, te beperken en zoveel mogelijk te verpakken in zachte tassen of koffers die vanwege hun plooibaarheid, gemakkelijker zijn te stapelen. Voor deze reis adviseren we je fotografie benodigdheden mee te nemen voor dichtbij, macro en landschapsfotografie.
Inbegrepen:
Niet inbegrepen: