ProgrammaHighlihgtsPraktischFoto's

Eind mei zijn de dagen lang en is er veel hard zonlicht dat je normaal gesproken vermijdt. Deze reis ga je juist bij dit ‘onmogelijke’ licht aan de slag. Al zullen we natuurlijk ook het fraaie ochtend- en avondlicht meepakken.

Wandelingen zijn licht en de huisvesting is comfortabel. Onderstaand programma is onder voorbehoud van wijzigingen op basis van weersomstandigheden of fotokansen. Deze reis kun je veel vogels zien en fotograferen, maar dan vooral als onderdeel van je compositie. Niet als beeldvullend portret. Het gaat om algemene fotografie van natuur.

Dag 1

Vlucht Nederland – Marseille. We nemen de minibus in ontvangst en rijden in ca. 2 uur naar ons verblijf in de Camargue: een zeer stijlvol gerestaureerde abdij met een gezellig terras. Vanuit het kleine dorpje loop je direct langs de velden waar zwarte vechtstieren staan en Mediterrane boomkikkers zich laten horen bij het vallen van de avond.

Dag 2

We gebruiken de ochtend voor een bezoek aan de beste locatie om flamingo’s te fotograferen. Dit gebied bestaat grotendeels uit een stelsel van meren, waar dieren in het wild leven. Ze zijn gewend aan bezoekers en daarom niet zo schuw. Ook is er een kolonie met koereigers, kleine zilverreigers en enkele blauwe reigers. Langs de paden zijn vaak muurhagedissen, witte breedscheenjuffertjes en rode vuurlibellen te ontdekken. Opzienbarend zijn ook de beverratten die tot op enkele meters zijn te benaderen. We lunchen in het park (picknick).
Creatieve technieken van vandaag: Extreem laag standpunt, High-key, Low–key en Indirect fotograferen.

Dag 3

Na het ontbijt gaan we naar het beroemdste natuurgreservaat binnen de Camargue. De vlonderpaden voeren ons langs moerassen met groepen bomen en enkele observatiehutten. Op de picknickplek nabij het bezoekerscentrum Capilliere gaan we oefenen met extreme scherptediepte.
Later in de middag rijden we door naar het grootste zoutwinpunt van Europa, een plek om even te verkennen. Wellicht lukt het om interessante foto’s te maken van de roodgekleurde waterbassins of van de witte hopen zout. We zullen hierbij vooral letten op lijnen, vlakken en composities.
Tegen de avond gaan we naar een nabijgelegen zoutmeer, waar de grootste kolonie flamingo’s van Europa er broedt (buiten het zicht). Ook scharrelen hier kleine plevieren, kleine zilverreigers, bonte strandlopers, steltkluten en hangen er vaak visdieven en dwergsterns in de lucht. Ons doel is om hier vrij te fotograferen en natuurlijk ook om opnames te maken van de watervogels, geplaatst in hun omgeving.
Creatieve technieken van vandaag: Extreme scherptediepte, lijnen en vlakken.

Dag 4

Vandaag starten we op een geschikte plek in de nabije omgeving waar we kunnen experimenteren met bokeh-bubbels in tegenlicht.
‘s Middags trekken we ons terug in het hotel voor het diner en een beeldbespreking aan de hand van een beamer.
Tegen de avond gaan we werken met uitgesteld flitsen en lange sluitertijd.
Creatieve technieken van vandaag: Bokeh-bubbels in tegenlicht, Uitgesteld flitsen en Timershot.

Dag 5

Vandaag bezoeken we de Alpilles waar we de hele dag zullen verblijven. Een totaal ander landschap: heuvelachtig, met lichtgrijze kalkrotsen. In de bermen langs de wandelpaden hangt de geur van wilde tijm. Tweekleurige veld- en bosparelmoervlinders bevolken de bermen. Ook koningspage, dambordje, oranje lucernevlinder en Zuidelijke citroenvlinder zijn hier algemeen. We proberen vlinders in de vlucht te fotograferen met uitgestelde flits. De dieren worden daardoor haast schimmen tegen de blauwe lucht.
Voor plantenliefhebbers is hier veel te zien en te fotograferen. Van gele vlierorchis tot spinnenorchis. Van garrigue centaurie tot gele look. Tussen de hellingen door, hebben we uitzicht op de dalen met olijfboomgaarden.
Creatieve technieken van vandaag: Uitgesteld flitsen en Flitsen bij daglicht.

Dag 6

Vandaag bezoeken we in de ochtend Frankrijks enige steppe: de Cousoul. Dit is een spoelvlakte van de verdwenen rivier La Durance. We zien kiezels voorzover het oog reikt. Hier en daar een grasje en de laatste geel bloeiende viltbrandkruid. Als we veel geluk hebben vinden we de zeldzame La Grau-sprinkhaan. Een vleugelloos plomp sprinkhaantje dat alleen op deze vlakte voorkomt. Langs de ingang van de Cousoul stroomt een zoetwaterkanaal dat bekend staat als een van de soortenrijkste libellenplekken. Hier leven o.a. koperen beekjuffer, zuidelijke keizerlibel en oranje breedscheenjuffer.
Als er tijd over is, bezoeken we ’s middags een brakwatermoeras. Dit unieke natuurgebied, gelegen aan de noordzijde van de Rhone, verenigt kenmerken van zowel de Camargue als van de Alpilles. Zo is het water hier zoet in plaats van brak. Dit moeras is een van de beste plekken om Europese moerasschildpad te fotograferen. De dieren liggen vaak langs de sloten op een boomstronk te zonnen en laten zich dan goed benaderen.
Creatieve technieken van vandaag: Indirect fotograferen, beweging in het beeld, (van het zogenoemde ‘pannen’ tot meer experimentele bewegingen), tussenring en grijsfilter.

Dag 7

Vandaag bepalen we in samenspraak de invulling. We kunnen de dag bijvoorbeeld gebruiken om een bepaalde plek die goed is bevallen opnieuw te bezoeken. Een element dat vandaag zeker zal plaatsvinden is een tweede beeldbespreking.

Dag 8

Terugreis naar Nederland.

 

  • Veel onderwerpen (watervogels, libellen, paarden, lieflijk heuvelland met bloemrijke velden).
  • Inclusief werkboek, elke dag een nieuwe techniek, je camera heeft na afloop van de reis geen geheimen meer.
  • Exclusieve sessie met de legendarische witte paarden in galop.

Heen- en terugreis

We vliegen op Marseille. Van daaruit rijden we in ca 1,5 uur naar onze verblijfplaats.
Vluchtgegevens komen beschikbaar zodra deze bekend zijn.

Vervoer

Gedurende de hele reis verplaatsen we ons ter plekke met een minibusje, bestuurd door de reisbegeleider.

Accommodatie en verzorging

We verblijven op een buitengewoon sfeervolle en comfortabele locatie: een lieflijk gerestaureerde kleine abdij (met een heerlijk terras, overdekt zwembad en op elke kamer eigen douche en toilet), op basis van halfpension, beginnende met het diner op de eerste dag en eindigend met het ontbijt op de laatste dag. In een plaatselijke supermarkt kopen we ’s morgens de lunch die we later op een leuke plek in het veld nuttigen. Het ontbijt is eenvoudig, het diner bestaat meestal uit twee gangen. Ook is er een rustige ruimte waar we foto’s van elkaar kunnen bekijken en bespreken.

Reisleiding / begeleiding

Bart Siebelink is bioloog, co-auteur van het Handboek Natuurfotografie en docent in het kunstvakonderwijs. Hij weet op een prettige manier zijn kennis helder en duidelijk over te brengen. Hij houdt van vernieuwing en heeft een aantal technieken ontwikkeld waarmee je onder vrijwel alle omstandigheden fraaie foto’s kunt maken. Hij is sterk in het analyseren van composities en het creëren van een prettig gespreksklimaat bij de nabespreking van de foto’s. Niet onbelangrijk: Bart is een talenwonder en spreekt vloeiend Frans.

(Hand)bagage mee op reis

In het vliegtuig is de (cabine)bagage beperking doorgaans 20 kilo per persoon. Je foto uitrusting (uitgezonderd statief, deze als cabine bagage inchecken!) neem je mee als handbagage, deze mag doorgaans maximaal 10 kg wegen. Behalve je rugzak wordt een kleine (schouder) tas met je laptop meestal wel geaccepteerd, maar het is beter je laptop in je fotorugzak op te bergen (als daar ruimte voor is). Op de website van de luchtvaartmaatschappij kun je de maximale afmetingen en het maximale gewicht van je handbagage nagaan. Extra gewicht kun je aan je hals (camera) of op je lichaam meedragen, door middel van bijv. een foto vest met stevige zakken.

Paklijst

De ruimte voor bagage in het minibusje is gering. We verzoeken je daarom de hoeveelheid bagage, inclusief je foto uitrusting, te beperken. Voor deze reis adviseren we je fotografie benodigdheden mee te nemen voor dichtbij, macro en landschapsfotografie.

 

De legendarische witte paarden van de Camargue. Deze foto komt stand door de panning-techniek, waarbij je ook ruimte laat voor het toeval. We zullen bij deze uitvoerig bij stilstaan bij deze wijze van fotograferen. Foto: Bart Siebelink

De legendarische witte paarden van de Camargue. Deze foto komt stand door de panning-techniek, waarbij je ook ruimte laat voor het toeval. We zullen bij deze uitvoerig bij stilstaan bij deze wijze van fotograferen. Foto: Bart Siebelink

Voorbijlopende flamingo's op het water. Door het 'wegflitsen' van de achtergrond komen de zalmroze veren goed tot hun recht en kleuren de schaduwen op het water fraai blauw. 70mm, 1/160s, f22, ISO 400, flits. Foto: Bart Siebelink

Voorbijlopende flamingo’s op het water. Door het ‘wegflitsen’ van de achtergrond komen de zalmroze veren goed tot hun recht en kleuren de schaduwen op het water fraai blauw. 70mm, 1/160s, f22, ISO 400, flits. Foto: Bart Siebelink

Maar ook de keuze van standpunt kan wonderen doen. 24mm, 1/500s, F18, ISO 400.

Maar ook de keuze van standpunt kan wonderen doen. 24mm, 1/500s, F18, ISO 400.

Slapende vogels in vuil water. Hoe maak je daar een aantrekkelijk beeld van? Dat leer je op deze reis. 105mm + 2x converter, 0,5s, f45, ISO 100, grijsfilter, statief.

Slapende vogels in vuil water. Hoe maak je daar een aantrekkelijk beeld van? Dat leer je op deze reis. 105mm + 2x converter, 0,5s, f45, ISO 100, grijsfilter, statief.

Het fotograferen van libellen terwijl je door de beek waadt. Voor velen een hoogtepunt. 105mm + 2x converter, 1/2000s, f5.6, ISO 640

Het fotograferen van libellen terwijl je door de beek waadt. Voor velen een hoogtepunt. 105mm + 2x converter, 1/2000s, f5.6, ISO 640

Deze Kleine Tanglibel staat op het punt van uitvliegen en zijn duistere onderwaterwereld voorgoed te verlaten. 105mm, 1/6s, f8, ISO 100, grijsfilter, statief, 3 stops onderbelicht, spotmeting.

Deze Kleine Tanglibel staat op het punt van uitvliegen en zijn duistere onderwaterwereld voorgoed te verlaten. 105mm, 1/6s, f8, ISO 100, grijsfilter, statief, 3 stops onderbelicht, spotmeting.

Met de zogenoemde bokehbubbels die ontstaan bij tegenlicht kun je heel veel verrassingen creëren. We gaan er uitgebreid mee aan de slag. 157mm, 1/8000s, f3.3, ISO 320.

Met de zogenoemde bokehbubbels die ontstaan bij tegenlicht kun je heel veel verrassingen creëren. We gaan er uitgebreid mee aan de slag. 157mm, 1/8000s, f3.3, ISO 320.

Indirect fotograferen (in dit geval de reflectie van flamingo's op het golvende water) levert vaak verrassende nieuwe beelden op en leert je anders te kijken. 36 mm, 1/175s, f11, ISO 200, Foto: Bart Siebelink

Indirect fotograferen (in dit geval de reflectie van flamingo’s op het golvende water) levert vaak verrassende nieuwe beelden op en leert je anders te kijken. 36 mm, 1/175s, f11, ISO 200, Foto: Bart Siebelink

Experimentele dubbelopname van flamingo's in het avondl;icht. Foto: Bart Siebelink

Experimentele dubbelopname van flamingo’s in het avondlicht. Foto: Bart Siebelink

Gewone kameleonspin, maar dan dramatisch en van onderaf genomen. Let op het bewust toegepaste contrast tussen de kleuren van de bloem en de achtergrond. Foto: Bart Siebelink.

Gewone kameleonspin, portret. Het diertje is slechts 4 mm lang, een setje tussenringen komt dan goed van pas. Let ook op het bewust gezochte contrast tussen de kleuren van de bloem en de achtergrond. Foto: Bart Siebelink.

 

Panning (meetrekken) is één van de technieken waarmee we aan de slag gaan. 375 mm, 1/10s, f27, ISO 400, statief. Foto: Bart Siebelink

Panning (meetrekken) is één van de technieken waarmee we aan de slag gaan. 375 mm, 1/10s, f27, ISO 400, statief. Foto: Bart Siebelink

Flamingo’s in ochtendlicht. 500 mm, 1/60s, f32, ISO 200, statief. Foto: Bart Siebelink

Flamingo’s in ochtendlicht. 500 mm, 1/60s, f32, ISO 200, statief. Foto: Bart Siebelink

Zelfde techniek, andere situatie. Foto: Bart Siebelink

Zelfde techniek, andere situatie. Foto: Bart Siebelink

Jonge bidsprinkhaan. Het grafische, uitgeknipte, effect ontstaat door een uitgestelde flits te gebruiken en tegelijkertijd de camera iets te bewegen. 105 mm, 1/1s0, f45, ISO 200, flits. Foto: Bart Siebelink

Jonge bidsprinkhaan. Het grafische, uitgeknipte, effect ontstaat door een uitgestelde flits te gebruiken en tegelijkertijd de camera iets te bewegen. 105 mm, 1/1s0, f45, ISO 200, flits. Foto: Bart Siebelink

Klassieke zonsondergang, zoals we daar vaak meemaken. Foto: Bart Siebelink

Klassieke zonsondergang, zoals we daar vaak meemaken. Foto: Bart Siebelink

 

Ooievaarsnest bij de ingang van onze logeerboerderij. Compositie zoeken en vanaf statief werken. 105 mm, 1/30s, -3.5 stop onderbelicht, f4.8, ISO 200, statief.

Ooievaarsnest bij de ingang van onze logeerboerderij. Compositie zoeken en vanaf statief werken. 105 mm, 1/30s, -3.5 stop onderbelicht, f4.8, ISO 200, statief.

Karthuizer anjers in high-key. Door hard te flitsen is de hele achtergrond zo goed als verdwenen, waardoor er een decoratieve frisheid in het beeld komt. 105 mm, 1/250s, f3.8, flits.

Karthuizer anjers in high-key. Door hard te flitsen is de hele achtergrond zo goed als verdwenen, waardoor er een decoratieve frisheid in het beeld komt. 105 mm, 1/250s, f3.8, flits.

Flamingo’s in ochtendlicht. 500 mm, 1/60s, f32, ISO 200, statief. Foto: Bart Siebelink

Flamingo’s in ochtendlicht. 500 mm, 1/60s, f32, ISO 200, statief. Foto: Bart Siebelink

Adderringslang verzwelgt kikker. Dit onderwerp, diep verborgen tussen het gras, viel te fotograferen dankzij de extreme scherptediepte-techniek. 18 mm, 1/20s, f22, ISO 200, hoekzoeker.

Adderringslang verzwelgt kikker. Dit onderwerp, diep verborgen tussen het gras, viel te fotograferen dankzij de extreme scherptediepte-techniek. 18 mm, 1/20s, f22, ISO 200, hoekzoeker.

Zelfde techniek (Extreme scherptediepte) werkt ook heel goed voor grotere onderwerpen, zoals deze schaapskudde. Foto: Bart Siebelink

Zelfde techniek (Extreme scherptediepte) werkt ook heel goed voor grotere onderwerpen, zoals deze schaapskudde. Foto: Bart Siebelink

Beverratten ga je van zeer dichtbij zien. 500 mm, 1/350s, f5.6, ISO 400, statief. Foto: Bart Siebelink

Beverratten ga je van zeer dichtbij zien. 500 mm, 1/350s, f5.6, ISO 400, statief. Foto: Bart Siebelink

Alpilles, gezien vanaf een olijfboomgaard. 24 mm, 1/350s, f9.5, ISO 250.

Alpilles, gezien vanaf een olijfboomgaard. 24 mm, 1/350s, f9.5, ISO 250.

Vechtstieren gaan we zeker zien. We zullen proberen hun mythische gestalte en kracht in beeld te vangen. 300 mm, 1/350s, f5.6, ISO 250. Foto: Bart Siebelink

Vechtstieren gaan we zeker zien. We zullen proberen hun mythische gestalte en kracht in beeld te vangen. 300 mm, 1/350s, f5.6, ISO 250. Foto: Bart Siebelink